Mere identitet – flere identitetselementer
En visuel identitet er mange ting. Blandt andet et logo. Logoet er et vigtigt element i den visuelle identitet, men langtfra det eneste.
En visuel identitet er mange ting. Blandt andet et logo. Logoet er et vigtigt element i den visuelle identitet, men langtfra det eneste.
En visuel identitet indeholder også andre bærende grafiske elementer – identitetselementer. Som eksempelvis et mønster, et ikon, illustrationer, streger, men også i høj grad layoutet og farvevalget.
Sammen danner alle disse identitetselementer den visuelle identitet. Tænk derfor ikke bare ‘logo’, men investér i flere elementer, som understøtter jeres genkendelse, så I fremstår mere unikke og målgruppen bedre kan huske jer, da I med jeres identitet signalerer værdier og holdninger tydeligere – og på flere fronter.
Jeg efterlyser, at flere virksomheder bruger identitetselementer og tør gå sine egne veje i sin visuelle identitet. For, hvis vi kigger på mange virksomheders identiteter, så er der mange, der ligner hinanden – og ikke skiller sig nok ud – og det er synd.
Jeg vurderer, at en visuel identitet er ‘god nok’, hvis du kan holde hånden over logosymbolet og der tilbage står et stærkt design med identitetselementer, som er lige så stærkt og værdiskabende som selve logoet.
Her ses identitetselementer som er udviklet til MindOpener. Det er trekanterne som er det gennemgående og er også lavet som et corporate mønster, som er sat ind i en trekant, samt i logoets ikon. Det sidste element er også MindOpeners sub-logo.
Identitetselementer skaber mere liv og variation i ens identitet, og man har flere ting at vælge imellem, når ens marketingsmateriale skal udarbejdes, så ikke alt bliver fuldstændig ens. Men lægger man alle produkter ved siden af hinanden, ser man en samhørighed.